De geschiedenis van het woord

schoenenDe oorsprong van het woord sneaker gaat terug tot het Amerikaanse militaire leger en van gevechtslaarzen. Het op de Filippijnen gestationeerde leger van de VS paste de tactiek van het dragen van platte, niet-schoeiende zolen aan tijdens de Tweede Wereldoorlog, dit stond bekend als “sneakers” of “sneakersies” om te verwijzen naar de schoenen van het Amerikaanse leger.Sneakers zijn een belangrijk onderdeel geweest van de casual schoenmode, met name bij de Beatniks en de Hippies, die sneakers droegen als hun symbolische schoenen

Sneakers begonnen als marinepantoffels van canvas. Ze waren ideaal om van en naar verschillende taken aan boord van het schip te gaan. De zolen hielpen ook om te voorkomen dat de voeten van de matroos uitglijden op de dekken zand kleurde de zolen als kinkel. Ook hielpen pantoffels als officiersschoenen grip te krijgen op natte en modderige dekken.Zeelieden droegen hun pantoffels meestal als ze buiten dienst waren en naar buiten moesten voor inspectie of om te rommelen, omdat de omstandigheden op zee vaak vereisten dat ze veel eerder dan hun normale uniform weer op het droge waren.

Toen in de 19e eeuw nieuwe vormen van schoeisel uit het Westen opkwamen, werden sneakers geboren. Aanvankelijk werden ze ontworpen en gedragen door antropologen die ze droegen om hun voeten droog en warm te houden in hun inheemse omgeving, waar ze dieren bestudeerden die op jacht waren naar voedsel. Uiteindelijk kregen ze een eigen mode, omdat ze werden gemaakt van verschillende materialen en afwerkingen (vooral leer). Sneakers, of tennisschoenen, zoals ze toen meestal werden genoemd, werden in de 20e eeuw heel populair. Een van de redenen is dat ze ook een zegen waren voor de mode in het armenhuis. De armenhuisarbeiders verzamelden de bovendelen in grote hoeveelheden voor doorverkoop in winkels zoals de topmerken van die tijd.

De populariteit van tennisschoenen van Adidas en andere topmerken heeft de mode-impact van sneakers verder gepolariseerd. Terwijl het laagste prijspunt van sneakers wordt afgeprijsd tot slechts $10, wordt het hoogste prijspunt afgeprijsd tot $150. Dat is waar de modefactor druk wordt en iedereen die een budget heeft, kijkt mooi naar 82,3% van de totale detailhandelsmarkt voor schoenen in de V.S. Hoewel het totale aantal is klein het duidelijk aangeeft de koopkracht van mensen op mode. Het is trouwens geen wonder dat deze ene trend zich blijft uitbreiden. Het is een fenomeen dat nooit ophoudt. Mensen zullen altijd hunkeren naar het nieuwste op het gebied van Wal-Mart verzamelobjecten. Trends hebben de neiging om met betrekkelijk regelmatige tussenpozen vervangen te worden en de verzamelobjecten blijven terugkomen. De Bryant-trui is van fundamenteel belang voor de winnende stijl van het U.S.A. Team. Hij wordt beschouwd als een Amerikaans icoon en een Amerikaans instituut. De high-school en college niveau teams en voetbalteams hebben Bryant’s beroemde jumper gebruikt om die winnende houding te symboliseren die nodig is op het veld. Het is de basis die de mensen willen en de universiteiten zullen bewegen. Sports Illustrated en E-Sports Television (idas) hebben de weg gewezen. Met coole ontwerpers als Clark schoenen en de beroemde drie strepen Adidas, Adidas, Nike, Puma, Reebok, Bowls en honkbalpet geven de kinderen de kans om hun Amerikaanse erfgoed te omarmen en te spelen zoals ze willen spelen. Met vliegende olifanten, box-automobiel races, moonwalks, vlaggenmast sit-ups en senioren specials, niets isatches die er toe doen. In plaats van de high-tech, dure horloges van de high-tech industrie, zijn low-budget Walkman horloges en het merk Keds stijlvol, hip en trendy.

Voor de hippe, jonge en voor-de-laatste-20-jarigen draait alles om de sneaker. Ze zijn overal en iedereen onder de 65 heeft een paar nodig.

Lees meer:

Kledingwinkel Zutphen 

Herenmode Zutphen 

Streetwear kleding

Leave a Reply

Your email address will not be published.